eNews

Každý článek nabitý radami a novinkami, tipy od zkušených logistiků, nákupčích, speditérů i řidičů.

Za překročení hmotnosti o 500 kg a více je ve správním řízení vyměřena pokuta 9 000 Kč za každou započatou tunu.

Centrum služeb pro silniční dopravu (CSPSD), což je příspěvková organizace ministerstva dopravy, výrazně rozšíří své možnosti vážení kamionů. Aktuálně vypsalo tendr na dalších šest vážicích sad, kterými vybaví nově vzniklé kontrolní jednotky.

Až do loňska vysílalo CSPSD do terénu 15 tříčlenných mobilních expertních jednotek (MEJ), nově má takových jednotek 21 (po dvou členech). Aktuálně má organizace 16 sad kamionových vah, pro nově vzniklé jednotky chce pořídit dalších šest.

„Pořízené váhy budou využity jako expertní podpora výkonu státního odborného dozoru v silniční dopravě,“ uvedl mluvčí ministerstva Tomáš Lukašík. „Váhy bude Centrum služeb využívat samo v rámci společného nasazení do systému výkonu silničních kontrol ve spolupráci s Policií ČR,“ doplnil.

Historie MEJ sahá do roku 2002, kdy vláda schválila koncepci nasazení expertních týmů na státní dozory na silnicích. Pro účely silničních kontrol je každá MEJ vybavena speciálním dodávkovým vozidlem uzpůsobeným jako mobilní kancelář. Pracoviště je vybaveno výpočetní technikou, mobilním připojením k internetu, přenosnými elektromechanickými váhami, elektrocentrálou, osvětlením pro noční kontroly a dalšími technickými prostředky. MEJ postupují ve spolupráci s policií a celníky.

Za překročení hmotnosti do 500 kg je ve správním řízení vyměřena pokuta 5 000 Kč, za překročení vyšší jak 500 kg je ve správním řízení vyměřena pokuta ve výši 9 000 Kč za každou započatou tunu. Řidiči kontrolovaného vozidla na místě může být uložena pokuta až do výše 15 000 Kč dle uvážení příslušníka Policie ČR.

ZDROJ: zdopravy.cz

Do jednání o D35 u Litomyšle nečekaně vstoupili ochránci přírody ze Šumperka. Tvrdí, že stavbu nechtějí blokovat.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) udělalo další krok k tomu, aby příští rok začalo stavět dva další úseky dálnice D35. K zahájení stavby má dojít na dvou úsecích o celkové délce téměř 18 kilometrů. Z Opatovic do Ostrova se již dálnice staví, otevřena bude příští rok.

Příští rok chce ŘSD zahájit dva úseky, které na sebe nenavazují: šest kilometrů z Vysokého Mýta do Džbánova a téměř 12 kilometrů z Janova do Opatovce. Pro oba úseky má ŘSD již územní rozhodnutí.

Dál je zatím ŘSD u druhého úseku za Litomyšlí, kde již vybralo i firmu na takzvaný záchranný archelogický výzkum. Zakázku za 87 milionů korun získala Eurovia CS a Archaia. Stavět se začne současně zvlášť i most přes železniční koridor z České Třebové do Svitav. Na most zatím běží soutěž.

ŘSD vybralo i projektanty na dokumentaci pro soutěž

Do poslední fáze přípravy vstupuje také úsek Džbánov – Litomyšl, kde již ŘSD vybralo dodavatele projektové dokumentace pro zadávací řízení. Soutěž za 66 milionů korun vyhrálo sdružení HBH Projekt a Pontex.

Na D35 je nejkritičtějším místem z hlediska povolování úsek okolo Litomyšle. ŘSD zde uzavřelo průlomovou dohodu s místními, kterými se nelíbilo vedení trasy. Všechny strany ale překvapil vstup ČSOP Šumperk do řízení o této dálnici. O aktivitě ekologické organizace informoval jako první Svitavský deník. „Nechceme nic blokovat, zdržovat nebo prodlužovat řízení. Jde nám o to, aby se dodržovaly všechny připomínky, nařízení a doporučení,“ citoval Svitavský deník předsedu Českého ochránců přírody Šumperk. Slavomíra Bušinu.

Zástupci ŘSD, města a okolních obcí se zatím pravidelně potkávají. Podle účastníků schůzek se zatím děje vše tak, jak si jednotliví signatáři memoranda slíbili. „ŘSD v podstatě naše podmínky plní, dolaďujeme detaily. Kdyby ŘSD jednalo s dotčenými občany vždy a všude jako dnes u Litomyšle, tak by se pravděpodobně přípravy dálnic výrazně urychlily. Dodržení termínů ale mohou ovlivnit další vlivy, například současné hospodaření státu,“ okomentoval jednání Petr Chaloupka ze spolku Živé Kornice.

ZDROJ: zdopravy.cz

Ceny v nákladní dopravě rostou. Kamionovým dopravcům za poslední rok stouply náklady zhruba o deset procent, což se následně projevilo i do jejich cen. Stojí za tím především zdražování pohonných hmot a celková inflace, zdražovat navíc budou i úvěry. Situaci dopravců komplikují navíc i narušené odběratelské vztahy, které neumožňují efektivní plánování. Na dotaz ČTK to uvedl mluvčí sdružení dopravců ČESMAD Bohemia Martin Felix. Do budoucna dopravci očekávají další zdražování.

"Cena za dopravu již roste a nepochybně v budoucnu poroste ještě významněji," uvedl Martin Felix. Růst cen je podle něj individuální, většinou podle toho, co konkrétní firma vozí a kam. Důvodů zdražování je ovšem několik. Vedle růstu cen pohonných hmot je problémem i inflace a s ní spojené zdražování úvěrů. Během pandemie se navíc narušily dodavatelsko-odběratelské řetězce, dopravci tak podle sdružení nemohou plánovat dopředu a mají daleko více prostojů. "Někdy se kapacity nedostávají, jindy zákazník objednanou přepravu zruší. To vše výrazně ovlivnilo efektivitu, a tím dramaticky zvýšilo náklady," podotkl Martin Felix.

Samostatnou kapitolou je doprava do Velké Británie. Ta podle dopravců zdražila nejvýrazněji zejména kvůli zvýšené byrokracii a prodlouženým hraničním operacím. Některé firmy už proto zakázky na ostrovech odmítají a soustředí se jen na kontinentální Evropu. Právě Spojené království se nyní potýká s velkými problémy při dodávkách pohonných hmot a dalších surovin. Důvodem je nedostatek profesionálních řidičů, které Britové nyní hledají prostřednictvím dočasných víz i v zahraničí. Podle Martina Felixe však exodus českých řidičů na ostrovy nehrozí, protože víza jsou jen krátkodobá, což šoféry ke změně nepřesvědčí.

I přes současný růst nákladů však dopravci zatím současnou situaci zvládají. Pomohlo jim k tomu především zlepšení postavení vůči konkurenci z východní Evropy, uvedl Martin Felix. Přispělo k tomu především snížení spotřební daně na naftu a také silniční daně.

Do budoucna se ovšem dá očekávat další růst cen a nákladů. Podle dopravců může být přitom ještě výraznější než dosud. Upozorňují také na dlouhodobý nedostatek řidičů, kterých v České republice chybí kolem 20 000 a také v poslední době komplikovanou obměnu vozového parku.

ZDROJ: čtk / dnoviny.cz

© 2009 - 2021 TruckAlliance s.r.o. Created by RAAi.