eNews

Každý článek nabitý radami a novinkami, tipy od zkušených logistiků, nákupčích, speditérů i řidičů.

Ústecký region čekají velké změny. Celý uhelný průmysl se utlumí a postupně zaniknou tisíce pracovních míst. Proto je potřeba přivést do kraje nové investory, kteří působí v moderních odvětvích, na nichž bude v budoucnu stát česká a evropská ekonomika. To je i prioritou našeho ministerstva,“ uvedl ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka. „V regionu mohou vzniknout nové projekty obnovitelných zdrojů a také výroby lithia i elektromobilních baterií, které přinesou tisíce kvalitních pracovních míst a vytvoří nové dodavatelské řetězce včetně výzkumu a vývoje, což výrazně přispěje ke zlepšení životních podmínek v regionu. Jde také o strategické projekty pro celé Česko, které čeká nejen transformace energetiky, ale také klíčového automobilového průmyslu.

Automobilový průmysl tvoří zhruba 10 % české ekonomiky. Evropa si klade za cíl stát se významným světovým hráčem ve výrobě baterií, a tím dosáhnout „strategické autonomie“ včetně lokálního zajištění strategických bateriových surovin jako lithium. Na úrovni EU vznikají iniciativy jako EIT RawMaterials, které podporují udržitelný rozvoj evropského odvětví nerostů, kovů a materiálů a část alokovaných prostředků může být použita pro vznik nových projektů s vysokou přidanou hodnotou v Česku.

Lithiový důl a zpracovatelský závod dá práci zhruba tisícovce zaměstnanců. Další 3 000 zaměstná bateriová továrna, o které ČEZ jedná s některými automobilkami a několika výrobci baterií. Kolem tohoto průmyslu navíc vzniknou subdodavatelské řetězce a věda a výzkum. Tato ekonomická aktivita následně zvýší zájem investorů o region. Celkem tak dle odhadů renomované poradenské společnosti Deloitte může nový bateriový průmysl do regionu přinést přes 30 000 pracovních míst.

Intenzivně pracujeme jak na projektu výroby lithia, tak na projektu gigafactory. Chceme se zavázat, že výroba lithia i baterií bude prováděna maximálně ekologickým způsobem s minimálním dopadem na životní prostředí a co nejmenší uhlíkovou stopou. Pro oba projekty počítáme s elektřinou z obnovitelných zdrojů, které jsme zde už začali budovat. Klíčová bude i podpora české vlády a samozřejmě Ústeckého kraje a místních obyvatel. ČEZ tu dlouhodobě působí, máme tu své elektrárny a chceme být i do budoucna těmi nejlepšími sousedy,“ uvedl místopředseda představenstva ČEZ Pavel Cyrani.

Z dosavadních průzkumů vyplývá, že na Cínovci může být až 3 % světových známých zásob lithia, z toho zhruba dvě třetiny na české straně. Toto lithium by zásobovalo zdejší gigafactory, která by měla kapacitu 20 až 55 GWh ročně, což by mělo stačit až pro 500 tisíc elektromobilů. Lokalita Prunéřov je pro stavbu této továrny vhodná, protože má dostupnou technickou infrastrukturu, jako je dostatečně velké připojení k elektrické síti, zásobování vodou nebo napojení na železnici.

Uhelná lokalita Prunéřov se nyní zároveň mění v laboratoř zelené energetiky: vedle stavby gigafactory se v jejím areálu a blízkém okolí počítá také s výstavbou několika velkých fotovoltaických elektráren. Jako vůbec první tu ještě letos začne vznikat solární elektrárna o výkonu téměř 4 MW na pozemku sousední Elektrárny Tušimice II. Tato elektrárna už získala státní podporu v rámci prvního kola Modernizačního fondu.

ČEZ v minulém roce vyhlásil „Vizi 2030 Čistá Energie Zítřka“, ve kterém se zavázal postupně výrazně snížit emise produkované svými elektrárnami teplárnami. Do roku 2030 tak plánuje postavit 6 000 MW v nových obnovitelných zdrojích, omezí na minimum výrobu z uhlí, a naopak navýší výrobu z jádra.

ZDROJ: fdrive.cz

Simulované jízdy nebo kroužení na polygonu jsou jedna věc, ale dát na baterie rekordní jízdu ve skutečném provozu? Německému konceptu se to podařilo.

Začátkem letošního roku představil Mercedes elegantní studii Vision EQXX, jejíž futuristická karoserie se chlubí extra nízkým součinitelem aerodynamického odporu cx 0,17. Vůz váží 1755 kilogramů, pohání ho 180kW elektromotor a energii čerpá ze 100kWh baterie – tedy až na snadné obtékání vzduchu se v základních parametrech moc nevymyká současným elektrovozům.

Koncept ale využívá 900V architekturu a na poháněná zadní kola se prý dostane až 95 procent energie. K úsporám si pomáhá solárním panelem na střeše nebo 20“ koly v pneu o rozměrech 185/65. Speciální obutí Bridgestone má faktor valivého odporu 4,7, zatímco současná nejvyšší třída A v parametrech evropských pneu vyžaduje pouze 6,5.

Rekordní jízda odstartovala v německém Sindelfingenu a vedla skrz Švýcarské Alpy až do Cassis na Azurovém pobřeží ve Francii. Dálková jízda byla absolvována se zaplombovanou nabíjecí zásuvkou a za doprovodu nezávislého odborníka z certifikačního orgánu TÜV Süd. Po cestě v běžném provozu Vision EQXX potkal vše, s čím se může na cestách setkat každý účastník provozu – dálnice, na nichž jel až 140 km/h, dopravní omezení, alpské kopce, teploty od 3 do 18 stupňů Celsia a samozřejmě ostatní auta.

Mercedes Vision EQXX ujel 1008 kilometrů za 11 hodin a 32 minut, v baterii zbývala energie na dalších 140 kilometrů. Výsledná spotřeba činila pouhých 8,7 kWh/100 km. Poznatky z této jízdy Mercedes využije u svých budoucích modelů, stejně jako prvky zajímavé techniky studie EQXX.

ZDROJ: autorevue.cz

Plně elektrická bateriová vozidla (BEV), vozidla s hybridním pohonem (HEV) i plug-in hybrid (PHEV) jsou nyní dostupná i pro provozovatele nákladní dopravy. Kromě inovativních technologií nabízí švédský výrobce i celou řadu řešení a služeb pro úspěšný přechod na elektromobilitu.

Existuje několik různých technologií, které světu umožní zbavit dopravní řetězec emisí CO2 a společnosti Scania pomohou splnit její vlastní, vědecky podložené klimatické cíle. Elektrifikace však bude bezpochyby hrát klíčovou roli v dosažení dekarbonizace dopravy.

Scania řeší elektrifikace nákladní dopravy

První elektrické bateriové nákladní vozidlo představila společnost Scania v roce 2020 a k němu se postupně přidala i vozidla s hybridním pohonem. Všechna tato vozidla nabízí skvělá řešení především pro městskou a příměstskou přepravu – například pro maloobchodní distribuci. Řada velkých měst po celém světě již signalizovala, že postupně vyřadí ze svých ulic vozidla s naftovým motorem. V současnosti pak existuje v 11 evropských zemích 274 nízkoemisních zón, které omezují přístup znečišťujících vozidel do svých měst.

Tři „zelená“ řešení

Nákladní elektrické bateriové vozidlo (BEV) umožňuje 100% bezemisní provoz. To se může brzy hodit nejen z důvodu zónových omezení v mnoha městech, ale také proto, že kvůli snaze o zajištění udržitelné budoucnosti se provoz bez emisí stále častěji stává podmínkou pro získání nových smluv. A tichá přeprava bez emisí uvnitř měst není potřeba jen k doručování zboží do prodejen, ale také ke svozu odpadu, stavbě nových budov a zajištění nutné infrastruktury. Elektromotor čistě elektrického vozidla má trvalý výkon 230 kW a špičkový výkon 295 kW. K dispozici je s pěti nebo devíti bateriemi a nabízí tak dojezd až 250 kilometrů.

Vozidla s hybridním pohonem kombinují silné stránky elektrického pohonného řetězce i tradičního pohonného řetězce se spalovacím motorem. 

Plug-in hybridní elektrické vozidlo (PHEV) lze nabíjet také z externího zdroje, a to nejen mezi směnami, ale také během nakládky a vykládky. To znamená, že v městské nebo regionální distribuční dopravě může vozidlo po značnou část provozní doby jezdit pouze na elektřinu. Ve spojení s propojenými službami Scania lze získat automatizované přepínání mezi spalovacím motorem a elektrickým provozem na základě geografických zón a časových plánů. Vestavěná baterie má kapacitu 90 kWh, což je energie dostatečná na 60km jízdy na čistě elektrický pohon.

Hnací řetězec nové generace

Nový hybridní hnací řetězec přináší výrazná vylepšení z hlediska jízdních vlastností i celkové všestrannosti. Ústředním prvkem modernizovaného hybridního řetězce je šestistupňová bezspojková převodovka se dvěma elektromotory, která zvyšuje elektrický výkon z dřívějších 130 kW na 230 kW. Kromě vyššího elektrického výkonu jsme rovněž doplnili stávající 9-litrový spalovací motor DC09 (280-360 k) o náš volitelný 7-litrový motor DCO7 (220-280 k), což přináší ještě větší flexibilitu.

Partner pro elektrifikaci nákladní dopravy

Scania řeší elektrifikaci nákladní dopravy. Scania nedodává pouze vozidla, pomáháme svým zákazníkům realizovat řešení na klíč, poskytujeme služby v oblasti poradenství a budování nabíjecí infrastruktury, připravíme i plán, kde a kdy je nejvhodnější nabíjet, jak se vyplatí připojit k síti, jaký nabíjecí hardware je potřeba a jakou formu financování by měl zákazník zvolit. Postaráme se také o instalaci a údržbu, a díky inteligentnímu nabíjení jsme schopni dosáhnout nejvýhodnější spotřeby energie. Inteligentní řízení zkrátka nabíjí, když je elektřina levnější.

Scania ke svým elektrickým vozidlům nabízí rovněž kompletní program oprav a údržby, který zahrnuje kompletní pokrytí a servis pro vozidlo i baterii, a to ode dne dodání až po vyřazení vozidla z provozu. 

Cílem je zajistit plynulý provoz a zodpovědět všechny otázky, které eMobilita v nákladní dopravě přináší. Proto je každý prodej elektrického vozidla spojen se vznikem dlouhodobého vztahu a našim zákazníkům jsme tak stále nablízku.

ZDROJ: transport-logistika.cz

© 2009 - 2021 TruckAlliance s.r.o. Created by RAAi.