eNews

Každý článek nabitý radami a novinkami, tipy od zkušených logistiků, nákupčích, speditérů i řidičů.

ŘSD chce příští rok vybrat stavební firmu na více než dvacetikilometrový úsek. Stavět začne v době, kdy už bude v Polsku silnice hotová.

Ředitelství silnic a dálnic udělalo další krok ke stavbě dálnice D11 na česko-polskou hranici. Ve veřejné soutěži vybralo sdružení firem Valbek a Bung jako zhotovitele zadávací dokumentace stavby D11 Trutnov – státní hranice, autorský dozor a technickou pomoc. Česko je v budování dálnice na hranice ve srovnání se svými polskými sousedy notně pozadu.

Zakázka má hodnotu 122,8 milionu korun, jak vyplývá z údajů v registru smluv. Valbek už pracoval na dokumentaci pro územní rozhodnutí. ŘSD v aktuálním informačním letáku uvádí, že příští rok chce vypsat soutěž na zhotovitele a v roce 2023 téměř dvacetikilometrový úsek začít stavět. Ještě loni ŘSD uvádělo zahájení stavby o rok později.

Na konci loňského roku zahájilo ŘSD výkupy pozemků, zatím má 26 smluv. Celkem je potřeba vypořádat 171 listů vlastnictví. „Zpracovávají se geometrické oddělovací plány a znalecké posudky, které stanoví cenu vykupovaných pozemků. Postupně jsou zanášeny oddělené pozemky do katastrálních map dle jednotlivých katastrálních území,“ uvedlo ŘSD v informačním letáku.

Dálnice se má napojit má na polskou rychlostní silnici S3, která povede do Štětína, v Legnici se protne s dálnicí směrem na Vratislav. Poláci očekávají, že na české hranici v Královci budou zhruba v roce 2023. Stavba již intenzivně běží. Pro ŘSD je nyní z hlediska povolování komplikovanější úsek z Trutnova do Jaroměře, kde se čeká zahájení až v roce 2025.

Náklady přes 13 miliard korun

Úsek z Trutnova na státní hranici má měřit přes 21 kilometrů, jeho součástí je i nový průtah východním okrajem Trutnova. Na trase vzniknou u Poříčí dva tunely, jeden o délce 540 metrů, druhý 576 metrů. Od Trutnova směrem ke státní hranici je trasa vedena koridorem souběžným se stávající silnicí I/16 podél plaviště popílků tepelné elektrárny Poříčí II.

Další tunel Opevnění bude dlouhý 492 metrů, prochází pod severovýchodním svahem okraje zalesněného hřbetu za Trutnovem. Trasa dále prochází kopcovitým terénem s hlubokými příčnými údolími kolem obcí Zlatá Olešnice, Bernartice, Lampertice a Královec. Za Vlaštovčím vrchem trasa překonává údolí říčky Ličná, železniční trať a místní komunikaci mostem o délce 670 metrů, dalším velkým mostem má být 42 metrů vysoký most Lampertice. Přechod státní hranice do Polské republiky je západně od Královce (od stávajícího přechodu na silnici I/16). Odhadovaná cena je 13,3 miliardy korun.

Polské ředitelství silnic a dálnic Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) staví silnici S3 ve dvou úsecích: Bolków – Kamienna Góra a Kamienna Góra – Lubawka na státní hranici s Českem. Jde o celkem 31 kilometrů, součástí bude i nejdelší polský tunel.

ZDROJ: zdopravy.cz

Plug-In LCV elektromobil s vodíkovými palivovými články nabízí bezemisní provoz a rychlé doplňování paliva. Automobilka Opel představila novou elektřinou poháněnou dodávku, která neprodukuje žádné emise a přitom její natankování trvá jen několik málo minut – nový Opel Vivaro-e Hydrogen je totiž plug-in elektromobil s vodíkovými palivovými články (FCEV).

Skříňová dodávka Vivaro-e Hydrogen nabízí prostor pro náklad o objemu až 6,1 m3, což ke stejná kapacita jako u tohoto modelu se vznětovým motorem nebo u elektromobilu Opel Vivaro-e. K doplnění vodíku potřebuje dodávka Opel Vivaro-e Hydrogen jen tři minuty, což je téměř stejný čas jako pro doplnění benzinu či nafty u konvenčního automobilu. Dojezd nové vodíkové dodávky činí více než 400 kilometrů (dle WLTP). Opel nabídne Vivaro-e Hydrogen v délkách 4,95 a 5,30 metrů, první zákazníci se svých vodíkových dodávek dočkají už letos na podzim.

„Vodík by mohl být stěžejním prvkem energetického systému budoucnosti bez fosilních paliv,“ říká Michael Lohscheller, ředitel automobilky Opel. „Máme více než 20 let zkušeností s použitím vodíkových palivových článků v automobilech. Na světě asi neexistuje jiný pohonný systém, který nabízí kombinaci nulové emise, dlouhý dojezd a dobu tankování pouhé tři minuty.“

Efektivní, spolehlivý, prostorově nenáročný: Výhody Plug-In konceptu s vodíkovými palivovými články

Nový elektromobil Opel Vivaro-e Hydrogen s vodíkovými palivovými články (FCEV) vychází z akumulátorového modelu Opel Vivaro-e. Konstruktérům automobilky Opel se podařilo integrovat celý systém vodíkových palivových článků i s trakčním elektromotorem pod přední kapotu. Tři nádrže z uhlíkových vláken, které schraňují vodík stlačený na 700 barů, jsou uloženy pod podlahou, tam, kde má elektromobil Vivaro-e trakční baterii.

Válcové nádrže na vodík lze naplnit za pouhé tři minuty, přičemž množství natankovaného vodíku umožňuje dojezd přes 400 km. Bez jakýchkoli zásadních úprav se tak z čistě akumulátorového elektromobilu Opel Vivaro-e stává elektřinou poháněnou dodávka s vodíkovými palivovými články, která nabídne 5,3, resp. 6,1 m3 prostoru pro náklad a její užitečná hmotnost činí až 1100 kg.

Sada vodíkových palivových článků Opelu Vivaro-e Hydrogen generuje elektrický výkon 45 kW, což je dostačující pro běžný provoz i v dálničním režimu. V situacích, kdy řidič potřebuje krátkodobě vyšší výkon (například při dynamických rozjezdech nebo při předjíždění), připojí se do napájecího okruhu trakčního elektromotoru ještě Li-ion baterie kapacity 10,5 kWh, která je uložená pod předními sedadly.

Díky tomu, že výkonové špičky vykrývá tato Li-ion baterie, může systém vodíkových palivových článků pracovat stále v optimálním (a tedy nejefektivnějším) režimu. Li-ion baterie se dobíjí při rekuperačním brzdění, pokud je to potřeba lze ji dobíjet i externě, například na dobíjecích stanicích. Samotná 10,5 kWh baterie umožní jízdu v elektrickém režimu na vzdálenost 50 km.

Nový Opel Vivaro-e HYDROGEN bude vyjíždět z provozů divize OSV (Opel Special Vehicles), která je integrální součástí mateřského závodu automobilky Opel v německém Rüsselsheimu. V Rüsselsheimu sídlí i globální „Competence Centre“ celého koncernu Stellantis, které je odpovědné za vývoj technologie vodíkových palivových článků pro všechny značky koncernu.

Opel Vivaro-e Hydrogen doplňuje modely Vivaro-e a Combo-e jako nové členy plně elektrické rodiny lehkých užitkových vozů značky Opel. Další nový elektrický LCV model Opel – nové Movano-e – dorazí ještě v tomto roce. To znamená, že celé portfolio lehkých užitkových vozů značky Opel bude do konce tohoto roku elektrické. Opel se již dříve zavázal, že v horizontu roku 2024 nabídne elektrifikovanou verzi v každém svém osobním i užitkovém modelu.

ZDROJ: transport-logistika.cz

Oproti čistě dieselovým autobusům má zhruba o čtvrtinu nižší spotřebu nafty, do 30km/h využívá baterii.

Kroměříž je dalším městem, které začne v městské hromadné dopravě používat hybridní autobus. Radnicí vlastněné Kroměřížské technické služby (KTS) zakoupily autobus Volvo 7900 Hybrid. Zaplatí za něj 6,5 milionu korun.

Nákup nového autobusu oznámila radnice na svých stránkách. K nákupu došlo poté, co ho loni testovali. Hybridní autobus kombinuje pohon na naftu a elektřinu. Při rozjezdu a jízdě do rychlosti 30 kilometrů za hodinu využívá baterii, při rychlejší jízdě jede na naftu. „Velkým kladem je naprosto tichá jízda při rozjezdech. V porovnání s dieselovým autobusem hybridní technologie dosahuje asi pětadvacetiprocentní úspory paliva,“ popsal vedoucí provozu MHD Jaroslav Černý.

Vozidlo je vybaveno automatickou plošinou pro nástup a výstup vozíčkářů, autobus je plně klimatizován a vybaven USB zásuvkami pro dobíjení drobné elektroniky. Nový autobus doplní sedm více než deset let starých vozidel Volvo, která jezdí na naftu. Kromě toho KTS disponují třemi autobusy značky Iveco, které jezdí na stlačený zemní plyn (CNG). Pořízeny byly v letech 2017 a 2018. „Rádi bychom v obnově vozového parku MHD pokračovali. Bez dotací se ale v případě nákupu více autobusů najednou neobejdeme. Bohužel, vhodný dotační titul dosud vypsán nebyl,“ uzavřel starosta Jaroslav Němec.

V Kroměříži jezdí autobusy na celkem osmi linkách městské hromadné dopravy.

ZDROJ: zdopravy.cz

© 2009 - 2021 TruckAlliance s.r.o. Created by RAAi.