eNews

Každý článek nabitý radami a novinkami, tipy od zkušených logistiků, nákupčích, speditérů i řidičů.

Obliba elektromotorů roste nejen v oblasti mobility osob. Dynamický nárůst zájmu je vidět také v městské hromadné dopravě a nákladní dopravě.

Continental ve spolupráci s předními výrobci automobilů a technologickými společnostmi vyvíjí pneumatiky, které vyhoví speciálním požadavkům těchto vozidel. Continental, který patří mezi přední výrobce prémiových pneumatik, v současné době na svém testovacím okruhu Contidrom provádí zkušební jízdy se speciálním nákladním elektromobilem značky Futuricum, který společnost DPD Switzerland od března letošního roku využívá v tamní regionální dopravě.

Automobil Futuricum vychází z vozidla Volvo FH, které dostalo elektrický pohon od Designwerk Products AG, jíž je Futuricum dceřinou společností. Toto 19tunové nákladní vozidlo nabízí výkon 680 koní. Může se pochlubit největší baterií pro nákladní automobily v Evropě, která má kapacitu 680 kWh a která dokáže zajistit neuvěřitelný dojezd až 760 kilometrů.

„Už od začátku letošního roku brázdní regionální švýcarské silnice – aktuálně na pneumatikách Continental EcoRegional,“ popisuje Hinnerk Kaiser, vedoucí vývoje pneumatik pro nákladní automobily a autobusy ve společnosti Continental. „Už samotná kombinace pneumatik Conti EcoRegional HS3 a HD3 je příslibem vysokého kilometrového výkonu a výjimečně nízkého valivého odporu, což jsou základní předpoklady pro hospodárný provoz nákladních automobilů s elektrickým pohonem.“

Aktuálně prováděné testy mají cíl ještě zvýšit efektivitu pneumatik prodloužením dojezdu prostřednictvím snížení valivého odporu. V testech navíc získáváme přímé srovnání původních pneumatik, modelu Conti EfficientPro a zbrusu nových prototypů.

Conti EfficientPro jsou léty prověřené pneumatiky, které byly vyvinuty speciálně pro dopravu na velké vzdálenosti a s ohledem na snížení spotřeby paliva. Speciální prototypy vznikly v závodu Hannover-Stöcken, kde probíhá výzkum a vývoj prémiových pneumatik Continental. Při jejich výrobě prototypů se využívají roboti, kteří v sofistikovaném procesu vyřezávají do pneumatik jednotlivé dezénové drážky a jejich práci pak precizně doladí zkušební odborníci.

„Pneumatiky určené pro elektromobily jsou při rozjezdu a akceleraci vystaveny vysokému kroutícímu momentu – a pneumatiky pro Futuricum Logistics 18E nejsou výjimkou,“ vysvětluje Hinnerk Kaiser. „Hmotnost tahače a její rozložení v důsledku vysoce výkonné baterie rostou. Proto pneumatiky musí mít nejen nízký valivý odpor, ale rovněž musí odolat větším zatížením oproti srovnatelným automobilům se spalovacími motory. Současně platí, že by měly vydržet stejně dlouho jako pneumatiky pro vozidla s běžnými motory a také nabídnout přinejmenším stejnou bezpečnost.“

Najít rovnováhu mezi protichůdnými cíli, především pak kilometrovým výkonem, brzdnými vlastnostmi a handlingem, je z technického hlediska nesmírně náročné. Vzhledem k rychlému rozvoji e-mobility navíc vývojáři hrají závod s časem. Jako výrobce prémiových pneumatik z Hannoveru však ze svých nároků a požadavků neslevujeme – cílem našeho současného vývoje koncepční pneumatiky je výrazně zkrátit dobu vývoje všech pneumatik bez ohledu na jejich generaci.

Švýcarská společnost Designwerk Products AG se specializuje na přestavby nákladních automobilů a dodávek na elektromobily. V jejím sortimentu najdeme také mobilní rychlonabíječky a modulární bateriové systémy. DPD Switzerland je jedním z předních poskytovatelů soukromých expresních a balíkových služeb ve Švýcarsku. Ročně zajišťuje přepravu více než 24 miliónů balíků.

U nákladního automobilu Futuricum Logistics 18E, který se zapojil do logistiky DPD začátkem roku 2021, se předpokládá nájezd minimálně 80 000 kilometrů ročně. Při srovnání s podobnými nákladními automobily poháněnými dieselovým agregátem elektromobily ušetří až 90 kilogramů CO2 na sto kilometrů – což odpovídá 72 tunám CO2 za rok.

ZDROJ: transport-logistika.cz

Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia dlouhodobě vnímá a řeší nedostatek profesionálních řidičů.  Je faktem, že odvětví silniční dopravy trpí trvalým nedostatkem kvalitních řidičů, a to nejen v ČR, ale i všech evropských zemích. Je to extrémně znát v letních měsících, kdy si někteří řidiči vybírají dovolenou a dopravci nejsou schopni plně uspokojovat poptávku. Česmad Bohemia odhaduje, že v ČR chybí 15 tisíc řidičů kamionů a 5 tisíc řidičů autobusů.

Proto od roku 2008 jeho dceřiná společnost Institud silniční dopravy Česmad Bohemia (ISD) vytváří podmínky pro dlouhodobý rozvoj lidských zdrojů v oblasti dopravy a logistiky, přispívá k popularizaci profese řidiče silniční nákladní a autobusové dopravy, komunikuje se středním školstvím a napomáhá uchazečům při jejich vstupu do tohoto oboru.

ISD rovněž provozuje pracovní a informačně-poradenský portál Truckjobs.cz. Během pěti let své existence dokázal Truckjobs vytvořit vlastní sociální síť, prostřednictvím které jsou dopravní firmy schopné oslovit řidiče kamionů a autobusů. Truckjobs začal tuto síť brzy doplňovat a zahájil spolupráci s významnými internetovými stránkami určenými pro řidiče a profesně blízkými inzertními stránkami. Tato spolupráce se stala základem pro vytvoření skupiny Truckjobsu.

Ředitel ISD Tomáš Bicera popisuje rozvoj této platformy: „ V posledních dvou letech se Truckjobs zaměřil na doplnění této skupiny o internetové zájmové stránky určené pro řidiče. V červnu 2021 byl Truckjobs.cz prostřednictvím své skupiny schopen oslovit více než 30 tisíc řidičů z České i Slovenské republiky. Během července 2021 se k této skupině přidaly další stránky a skupina tohoto portálu se rozrostla o dalších 22 tisíc řidičů. Truckjobs tak překonal hranici 50 tisíc řidičů, se kterými je schopen svou inzercí a svými příspěvky komunikovat, a posílil tak svou roli dominantního pracovního portálu určeného českým dopravním firmám.“

 ZDROJ: systemylogistiky.cz

MAN TGL je nejmenší z řady nákladních vozidel rodiny TG, kterou německý výrobce najednou představil vloni. Krátce jsme vyzkoušeli provedení 12.250 určené pro mezinárodní kamionovou dopravu.

TGL, TGM, TGS a TGL – všechny čtyři modely současně prošly generační obměnou. Jako první se do prodeje dostal tahač TGX následovaný stavení řadou TGS, s jejímž zástupcem jsme se svezli nedávno (viz TL 03). 

Od městské distribuce až po MKD

Model TGL navazuje v nabídce značky na dodávku TGE a představuje vstupenku mezi plnohodnotné nákladní vozy MAN. Pokrývá hmotnosti od 7,5 do 12 tun a skvělou práci odvede především v městském distribučním provozu. Své uplatnění ale najde i ve stavebním sektoru jako malá sklápěčka, častější aplikací je s hákovým nosičem kontejnerů. V Česku je TGL oblíbený i pro mezinárodní kamionovou dopravu, hlavně v kombinace s vlekem pro přepravu lehkého velkoobjemového nákladu. A právě pro tuto roli byl připraven i námi zkoušený TGL 12.250.

Nová kabina

Tomu odpovídala i volba kabiny FM, která je největší z nabídky pro TGL. A právě kabina je tou nejviditelnější inovací celé řady TG. Ačkoliv si ponechala některé charakteristické rysy předchůdce, je od základů nová. Má jinou masku, nárazníky a hlavně světla, která mohou svítit jenom LED technologií. Světlomety vypadají efektně, hlavně ale skvěle svítí. Dveře se otevírají skoro do pravého úhlu a v jejich spodní části jsem opět našel tlačítka systému EasyControl. Dvě z nich mají pevnou funkci (aktivují varovná světla a vytahují boční okna), zbylá dvě lze obsadit nějakou oblíbenou funkcí. Do kabiny se nastupuje snadno, protože je nízká, nahoru vedou jen dva schůdky a volant lze konečně vyklopit prakticky do kolmé pozice.

Jako v TGX

Kdybych nevěděl, jaké auto jsem si půjčil, byl bych přesvědčený, že sedím v tahači TGX. Protože i TGL může mít veškeré vymoženosti. V tomto voze to bylo ještě umocněno tím, že importér zaškrtl veškeré dostupné položky. Nechyběly proto virtuální 12,3“ přístrojový štít, 7“ dotykový displej s navigací a Bluetooth handsfree, dvojité kolečko ovládacího systému Smart Select, elektronická parkovací brzda, naprosto famózní kožený multifunkční volant, výsuvný stolek před spolujezdcem, sklopné opěradlo sedadla spolujezdce sloužící jako stravovací stolek. Kabina byla vybavena dvojicí lůžek, spodní polohovatelné mělo matraci vysokou 90 mm, nahoře 70 mm. Pro delší cesty nechybějí tři objemné schránky nad čelním sklem, další dvě jsou přístupné zvenku.

King of the road

Dojem, že sedím v plnohodnotném tahači, nezmizel ani za jízdy. Plachtovou nástavbu Marmont jsme měli prázdnou a pod námi tiše vrněl vrcholný motor pro řadu TGL, šestiválec o objemu 6,9 l disponující 250 k (184 kW) a 1050 Nm. Stačilo jen ťuknout do plynu (má poměrně krátký chod) a šestiválec mohutně zatáhl. Rozuměl si i s 12st. automatizovanou převodovkou TipMatic. Jízdu po dálnici usnadňovaly veškeré dostupné asistenční systémy, jako adaptivní tempomat se zastavením, nebo hlídání vybočení z jízdního pruhu. Nový TGL má velmi příjemné řízení. Pochválit musím i novou generaci sedadel a výrazně lepší výhled směrem šikmo přes vnější zrcátka. Vyzdvihnout musím i skvělé odhlučnění kabiny. Hluk motoru stejně jako proudící vzduch dovnitř pronikal jen tlumeně. Velký dojem na mě udělal i podvozek a celková ovladatelnost.

 

Vozidlo: MAN TGL 12.250 4x2 BL CH

Motor: Ř6/vznětový (D0836)

Zdvihový objem: 6871 cm3

Max. výkon: 184kW (250 k) / 2300 min-1

Max. točivý moment: 1050 Nm / 1200-1750 min-1

Převodovka: A12 (TipMatic 12.12)

Stálý převod: 3,36

Budka (šxdxv): FM 2240 x 2280 x 1737mm

Nástavba: plachtová nástavba Marmont

Celková hmotnost: 11 900kg

Rozvor: 5500mm

Palivová nádrž: 360 L

Nádrž na AdBlue: 65 L

 

zdroj: transport-logistika.cz

© 2009 - 2021 TruckAlliance s.r.o. Created by RAAi.