eNews

Každý článek nabitý radami a novinkami, tipy od zkušených logistiků, nákupčích, speditérů i řidičů.

Oproti čistě dieselovým autobusům má zhruba o čtvrtinu nižší spotřebu nafty, do 30km/h využívá baterii.

Kroměříž je dalším městem, které začne v městské hromadné dopravě používat hybridní autobus. Radnicí vlastněné Kroměřížské technické služby (KTS) zakoupily autobus Volvo 7900 Hybrid. Zaplatí za něj 6,5 milionu korun.

Nákup nového autobusu oznámila radnice na svých stránkách. K nákupu došlo poté, co ho loni testovali. Hybridní autobus kombinuje pohon na naftu a elektřinu. Při rozjezdu a jízdě do rychlosti 30 kilometrů za hodinu využívá baterii, při rychlejší jízdě jede na naftu. „Velkým kladem je naprosto tichá jízda při rozjezdech. V porovnání s dieselovým autobusem hybridní technologie dosahuje asi pětadvacetiprocentní úspory paliva,“ popsal vedoucí provozu MHD Jaroslav Černý.

Vozidlo je vybaveno automatickou plošinou pro nástup a výstup vozíčkářů, autobus je plně klimatizován a vybaven USB zásuvkami pro dobíjení drobné elektroniky. Nový autobus doplní sedm více než deset let starých vozidel Volvo, která jezdí na naftu. Kromě toho KTS disponují třemi autobusy značky Iveco, které jezdí na stlačený zemní plyn (CNG). Pořízeny byly v letech 2017 a 2018. „Rádi bychom v obnově vozového parku MHD pokračovali. Bez dotací se ale v případě nákupu více autobusů najednou neobejdeme. Bohužel, vhodný dotační titul dosud vypsán nebyl,“ uzavřel starosta Jaroslav Němec.

V Kroměříži jezdí autobusy na celkem osmi linkách městské hromadné dopravy.

ZDROJ: zdopravy.cz

Mercedes-Benz Concept EQT je předzvěstí elektrického Renaultu Kangoo s německou karoserií a interiérem. Bude existovat i s konvenčním pohonným ústrojím a slibuje hlavně praktičnost.

Malá dodávka Citan značky Mercedes-Benz ve své příští generaci dostane i osobní verzi – třídu T. Odhalila se jako koncept elektrické verze EQT, která bude v nabídce po boku benzínového i naftového „téčka“.

Ať už s jakýmkoliv pohonem, třída T má zaujmout „rodiny a soukromé zákazníky, kteří si rádi užívají svých koníčků a potřebují hodně místa a maximální variabilitu,“ říká Marcus Breitschwerdt, šéf divize dodávek u Mercedesu.

Některé detaily konceptu, jako např. 21” kola nebo tenké světlomety, se do sériové výroby nejspíš nedostanou. Velikou masku chladiče ale očekávat asi můžeme, u EQT bude pravděpodobně zaslepená a můžeme doufat i ve svítící linku přes celou šířku zádě alespoň u drahé elektrické varianty.

Stejně tak jsou zajímavé odchylky chromového orámování oken u B-sloupku, které úspěšně rozbíjejí velkou plochu boků. Boční posuvné dveře berme jako samozřejmost a z toho, že koncept má normální zpětná zrcátka, můžeme soudit, že od produkčního vozu zas tak daleko nebude. Ten se má odhalit ještě letos.

Po stránce praktičnosti berme za samozřejmost boční posuvné dveře, vyjímatelnou šestou a sedmou sedačku a také sklopnou druhou řadu sedadel. Uvnitř vozu – interiér vypadá produkci velmi blízký – stojí za zmínku také stolečky a zajímavostí je i ohromná prosklená střecha. Všichni konkurenti tohle v produkční verzi mají, takže je důvod očekávat, že Mercedes své zákazníky neochudí.

Druhá řada sedadel je navržena tak, aby se sem vešly tři dětské sedačky. Do produkční verze se dostane kromě ní také v podstatě celá palubní deska, tak jak ji ukazují obrázky, a to včetně infotainmentu MBUX s výborným hlasovým asistentem.

Bílá kůže Nappa, kterou se chlubí koncept, ale bude možná pouze za příplatek – standardní čalounění bude nylonové a navržené s ohledem na odolnost. Ve výbavě budou také různí jízdní asistenti jako hlídač mrtvého úhlu, asistent jízdy v silném bočním větru, asistent stability přívěsu anebo adaptivní tempomat.

EQT, resp. třída T, bude opět sdílet technické základy s Renaultem Kangoo v konvenční i elektrické variantě. Soupeřit bude s Volkswagenem Caddy a sourozenci Peugeot Rifter-Citroën Berlingo-Opel Combo-Toyota ProAce City.

Informace o motorizacích malého mercedesu zatím nejsou k dispozici, ale můžeme asi očekávat to stejné, co nabízí kangoo – zážehovou třináctistovku nebo vznětovou patnáctistovku o výkonech od 75 do 130 koní, resp. ve verzi EQT 44kWh baterii a 101k elektromotor.

ZDROJ: novinky.cz

Model T-WAY určený pro nejnáročnější off-roadové aplikace přichází s atraktivnější kabinou, novými automatizovanými převodovkami HI-TRONIX, hydrostatickým pohonem, nižší hmotností a plnou konektivitou.

Historie nákladních vozů značky FIAT/IVECO určených pro nejnáročnější podmínky sahá do roku 1970, kdy byla uvedena řada FIAT/OM 300 PC. Nástupcem se o deset let později stal FIAT/IVECO 330. Už pod značkou IVECO ho v roce 1993 vystřídal Eurotrakker a o jedenáct let později Trakker. Nyní přichází T-WAY, přičemž písmeno T znamená Tough, neboli drsný. Klidně ale může evokovat i návaznost na svého předchůdce (Trakker).

Třetí do party

T-WAY přichází jako poslední v rámci kompletní obměny těžkých nákladních vozidel nazvané IVECO WAY, kterou v červenci 2019 odstartoval tahač S-WAY. O rok později ho pak následovala stavební řada X-Way. Podobně jako u nich je nejviditelnější změnou design kabiny. Ta jenavržená ve stejně atraktivním designovém stylu jako S-WAY a X-WAY. K dispozici budou dvě verze – krátká AD a dlouhá kabina AT se standardní, nebo vysokou střechou.

Přístrojová deska částečně vychází z předchůdce, je ale upravena. Nový je například multifunkční volant zajišťující i pohodlnější pozici a snazší nastupování. Kabina nabízí vysokou úroveň pasivní bezpečnosti, kterou doplňuje balíček aktivních systémů ADAS (Advanced Driving Assistance System) známý z tahačů. Modely 6×4 mohou být nyní vybavené kotoučovými brzdami. 

Tuhý základ

Zatímco pro stavební řadu X-WAY představuje terén asi 10 % pracovního času na stavbě, jinak zbytek života stráví většinou na silnici, T-WAY je zkonstruován pro práci v těch nejtvrdších podmínkách, jako jsou lomy, povrchové doly či pískovny. Základem robustnosti vozu je tuhý rám z vysokopevnostní oceli s tloušťkou 10 mm a tuhostí v ohybu 177 kNm, což podle výrobce představuje absolutní špičku v tomto segmentu. Pro „lehké“ aplikace se používá rám s tloušťkou 7,7 mm.

Přední náprava má maximální zatížení až 9 tun. Zadní kola jsou standardně osazena nápravovými redukcemi, což násobí sílu a výkon motoru. T-WAY dostal zcela nové pérování zadní tandemové nápravy (typ Heavy-duty), které je nyní odlité z jednoho kusu a díky tomu váží o 325 kg méně než u předchůdce. Na přání je k dispozici vzduchové pérování, které díky zvýšení světlé výšky a zadnímu nájezdovému úhlu zlepšuje terénní schopnosti T-WAY.

Hydrostatický pohon

Iveco T-WAY se nabízí jako tahač i podvozek pro nástavby v konfiguraci 4×4, 6×4, 6×6, provedení 8×4 a 8×8 jsou výhradně určena pro nástavby. Plněpohonná vozidla nabízejí tři rozvory 4, 4,2 a 4,5 m. Novinku v nabídce verzi 6×4 představuje systém HI-TRACTION, což je hydrostatický pohon přední nápravy. Ten se automaticky připojuje v případě potřeby do rychlosti 25 km/h. Proti klasickému mechanickému pohonu 6×6 toto řešení přináší úsporu hmotnosti a snižuje i spotřebu, zvyšuje ale servisní náklady. T-WAY dostal i novou elektrickou a elektronickou architekturu HI-MUX usnadňující připojení nástaveb, a také novou generaci pomocného pohonu PTO s výstupem až 2300 Nm.

Nové automaty

Základem pohonu modelu T-WAY zůstává osvědčený 13litrový šestiválec Cursor 13 s výkonem 510 k, což je o 10 k víc než u Trakkeru. Pro „lehké“ aplikace je připraven devítilitrový Cursor 9. Místo dřívější automatizované převodovky Eurotronic T-WAY dostal dvě nově skříně HI-TRONIX s dvanácti, nebo šestnácti rychlostmi a novými funkcemi do terénu. Hill Holder usnadní rozjezdy do kopce, Rocking Mode zase zlepšuje trakci při rozjezdu na kluzkém povrchu a Creep Mode zajišťuje plíživou rychlost na volnoběžné otáčky motoru. Na silnici najde uplatnění HI-CRUISE systém obsahující prediktivní tempomat a funkci volnoběžky Ecoroll známý ze silničních tahačů. V nabídce ale i nadále zůstává manuální převodovka.

Nová konektivita

IVECO T-WAY je standardně osazeno telematickou jednotkou Connectivity Box zajišťující plnou on-line správu a využívání služeb IVECO ON. Na dálku lze ověřit okamžitý stav každého vozidla, systém hlásí i poruchy a další informace, čímž lze předcházet nečekaným poruchám.

V Evropě již v prodeji

Iveco T-WAY bude prodáváno po celém světě. Jako první byl zahájen prodej v Evropě, kde je k dispozici v emisní normě Euro 6. Ke konci roku se do prodeje dostanou i verze Euro 3 a 5 určené pro méně náročné trhy jako Afrika, Blízký východ či Jižní Amerika.

ZDROJ: transport-logistika.cz

© 2009 - 2021 TruckAlliance s.r.o. Created by RAAi.