,Životnost oleje a interval k výměně se řídí doporučením výrobce a také typem použitého oleje. Pro zjištění správného intervalu výměny zkontrolujte doporučení výrobce, například v manuálu k osobnímu vozu nebo v mazacích plánech výrobce oleje.
Standardní interval výměny oleje se pohybuje okolo 15 000 ujetých kilometrů. V případě použití LongLife oleje (oleje s prodlouženou dobou výměny) bývá interval kolem 30 000 ujetých kilometrů, u některých moderních vozů i více.
Aby bylo možné využít prodlouženého intervalu výměny, musí pro to být motor konstruován a musí být použit správný druh oleje doporučený výrobcem vozidla.
Interval výměny závisí nejen na typu motoru, ale i na jeho zatížení.
U zážehových motorů bývá interval výměny 1x za 10-15 000 km, vznětové motory mají obvykle interval mezi 10-20 000 km nebo 1x za jeden, maximálně dva roky. A to i tehdy, pokud najezdíte málo kilometrů. Olej totiž časem také ztrácí své vlastnosti. Při jízdách po městě (časté rozjezdy a zastavování) či při časté sportovní jízdě (vysoké otáčky), se doporučuje interval výměny ještě zkrátit.
Životnost oleje v neporušeném a neotevřeném obalu při vhodném skladování je uváděna minimálně 5 let od data plnění.
Při výměně oleje doporučujeme vždy vyměnit i opotřebovaný olejový filtr. Olejový filtr je zanesený nečistotami a zhoršuje tak mazací schopnosti i nově měněného oleje
Hladina oleje se kontroluje měrkou. Doporučujeme kontrolu každý cca 1 000 ujetých km nebo před každou delší cestou.
Postup kontroly hladiny oleje:
Olej po nalití do motoru podléhá celé řadě vlivů, které pozměňují nebo snižují jeho funkce – snižování tření, přenos tepla, čistící funkci či ochranu proti korozi. Při používání olej podléhá oxidaci působením vzdušného kyslíku a vlhkosti. Tyto degradační účinky jsou ještě umocněny působením zvýšené teploty. V oleji tak vznikají kaly a úsady, které zvyšují viskozitu oleje, objevuje se koroze, případně může dojít k narušení mazacího filmu, čímž se zvýší opotřebování součástí motoru.
Motor obvykle spotřebuje určité množství oleje v důsledku vysokých teplot a vysokého tlaku uvnitř motoru. Jestliže je hladina oleje příliš nízká, motor se rychleji opotřebovává. To může způsobit zkrácení životnosti a v nejhorším případě také poškození nebo dokonce zadření motoru. Moderní auta spotřebují cca 0,1 litru oleje na 1 000 km.
Při výměně bývá olej velmi tmavý, až černý a velmi hustý (více viskózní). Je to správně a je to proto, že olej, kromě mazání zajišťuje rovněž funkci zachytávání nečistot a úsad, které vznikají při činnosti motoru. Kdyby tomu tak nebylo, nečistota, úsady a kaly by se hromadily v motoru a nakones jej poškodily. Také proto je nutné olej pravidelně měnit, neboť čistící schopnost se používáním rovněž snižuje.
Mísení olejů je za určitých podmínek možné, ale nedoporučuje se. Pokud je to možné, je vhodné míchat oleje stejného typu, výkonnostní a viskozitní třídy a stejného výrobce. Mísení kvalitativně horšího oleje s lepším vždy negativně ovlivní lepší olej. Rovněž oleje s různými aditivy mohou vzájemně degradovat své vlastnosti. Oleje s různou specifikací tedy vůbec nemíchejte.
Při výběru je potřeba řídit se doporučením výrobce. Ten určí, jaký druh motorového oleje, s jakou viskozitou a jakými normami je nutné zakoupit.
Výrobce uvádí, jaké parametry má motorový nebo jiný olej mít. Výrobce doporučí olej podle specifikací SAE či API, případně firemních norem, rovněž se dočtete, kolik oleje je pro váš motor potřeba. Doporučujeme koupit spíše o litr oleje více, pro případné průběžné dolévání
Využijte některý z mazacích plánů výrobců viz níže. Katalogy výrobců umožňují jednoduše vyhledat váš typ vozu a nabídnou vám motorový olej, který je vhodný do vašeho vozu, včetně informace, kolik oleje je potřeba do daného motoru zakoupit.
Při zakoupení ojetého vozu nemusí být znám typ používaného oleje ani počet najetých kilometrů. Proto doporučujeme výměnu oleje co nejdříve. Při výměně oleje neznámého typu doporučujeme nejprve použít výplach motoru. Provádí smícháním oleje s aditivy, například BG 109. Do použitého oleje se nalije obsah balení, motor se nechá 15–30 minut běžet naprázdno a poté se provede výměna oleje podle popisu výše.
Polosyntetické a syntetické oleje mají dobrou schopnost rozpouštět usazeniny a pokud byl motor v tomto ohledu ve špatném stavu, nový olej velké množství usazenin rozpustí a naváže a může tak ztratit své schopnosti, či ucpat olejový filtr či mazací kanály, což může vést až k poškození motoru. Proto po první výměně oleje u zakoupeného použitého vozu doporučujeme alespoň o třetinu zkrátit interval první výměny oleje.
Například výrobce do vašeho nového vozu doporučuje olej s viskozitou 0W-30 (poměrně výrazně tekutý olej). Po ujetí například 100-150 tis. kilometrů je už motor určitým způsobem opotřebován, takže například těsnící kroužky pístu už netěsní tak dokonale, jako když byly nové. To se projevuje mimo jiné vyšší spotřebou oleje, kdy olej se přes netěsnosti kolem pístu dostává do spalovacích komor. Poté je doporučeno zakoupit olej s vyšší viskozitou (hustší), který se tak snadno přes drobné netěsnosti nedostane a navíc hustší olej netěsnosti lépe utěsní. Poté se doporučuje například 5W-40, nebo až 10W-40, v závislosti na typu motoru. I přesto je ale nutné zvolit olej, který splňuje předepsané specifikace (normy) dané výrobcem motoru.
Mazací plány Vám pomohou zjistit, jaký olej daný výrobce doporučuje do vámi vybraného vozidla.
Oleje a maziva značky CASTROL
Oleje a maziva značky ENI (Agip)
Minerální, syntetický nebo longlife olej?
Poznáte rozdíl?
Jsou to minerální základové oleje, které se v rafinerii nákladným způsobem ještě dále upravují. Dlouhé řetězce molekul se štěpí a navazují se na ně atomy vodíku. Tím získávají vlastnosti syntetických mazacích olejů. Typické viskozity jsou: 5W-30, 5W-40, 10W-40.
Jsou to minerální oleje s obsahem syntetických komponentů. Mají zlepšené vlastnosti při studených startech motoru, udržují čistotu vnitřku motoru a zaručují výbornou ochranu před opotřebením. Typické viskozity jsou: 5W-40, 10W-40.
Syntetické základní oleje tvoří základ pro motorové oleje se zřetelně zlepšenými vlastnostmi. Plně syntetické motorové oleje jsou použitelné v benzínových i dieselových motorech a nabízejí optimální ochranu proti opotřebení, velmi dobrý rozvod oleje při studených startech, lehkoběžné vlastnosti a výtečnou čistotu motoru. Splňují nejvyšší standarty kvality předepsané API, ACEA a firemními normami jednotlivých výrobců vozidel. Obzvláště doporučené jsou pro dlouhé intervaly výměny oleje. Typické jsou: 0W-30, 0W-40, 5W-40.
Lehkoběžné oleje mají příznivou tekutost při nízkých teplotách, vyznačují se nízkou čerpací prací a vysokou tepelnou zatížitelností. Mají proto pozitivní vliv na spotřebu pohonných hmot. Typické viskozity: 0W-30, 0W-40, 5W-30, 5W-40, 10W-40.
Vícestupňové (vícerozsahové) motorové oleje se mohou v našem mírném klimatu celoročně používat. Tyto oleje nejsou v zimním období příliš husté a v letním období při vysokých teplotách motoru příliš řídké. Typické viskozity: 0W-30, 0W-40, 5W-30, 5W-40, 10W-40, 15W-40, 20W-50.
Některá vozidla mohou využít tzv. LongLife olej, olej s prodlouženným intervalem výměny.
Obecně lze říci, že do motorů, které neumožňují prodloužení intervalu výměny nepoužijeme LongLife olej. Pokud jej do motoru použijeme, v žádném případě nemůžeme olej používat jako LongLife, ale vyměňujeme je ve standardních intervalech. Pokud motor podporuje použití LongLife olejů, je možné využít prodloužené intervaly pouze v případě, že použijeme příslušný motorový olej splňující příslušné normy VW pro LongLife.
Při výběru správného oleje pro váš vůz nebo stroj se setkáte s různými zkratkami a označeními, které jsou pro správný výběr oleje důležité.
SAE (Society of Automotive Engineers, USA)
SAE určuje fyzikální vlastnosti oleje. SAE zaručuje, že olej bude řídký při ranních startech v mrazivém počasí, ale nezřídne v případě, že se motor na dálnici hodně zahřeje.
Viskozita se určuje jak u motorových, tak u převodových olejů. Vyjadřuje míru vnitřního tření kapaliny a velmi silně závisí na teplotě. Olej 0W-40 znamená 0W zimní třída a 40 je letní třída, použitelnost tohoto oleje je v rozsahu -35°C až do +35°C.
API (American Petroleum Institute) - Americká norma
- konkrétní příklad: ve specifikaci oleje může být napsáno API SL/CF
ACEA (Asociation des Constructeurs Européens d´ Automobiles) - Evropská norma
Všichni výrobci motorů požadují na výrobcích motorových olejů dodatečné požadavky, které mají ve svých firemních normách.
Nejčastěji se setkáte s normami automobilek Volkswagen (např. VW 505.01) a Mercedes-Benz (např. MB 226.1). Kromě těchto si však své firemní normy zpracovala i řada dalších značek - BMW, CATERPILLAR, FORD, MAN, SCANIA nebo VOLVO.
Většina výrobců automobilů používá i své vlastní firemní normy.
Normy Volskwagen
VW 500.00 – lehkoběžné oleje pro benzínové a nepřeplňované naftové motory, určeno jen pro oleje třídy SAE 5W-xx a 10W-xx
VW 501.00 – multigrádní (vícerozsahové) motorové oleje bez pro benzínové a nepřeplňované naftové motory
VW 501.01 – běžné motorové oleje pro benzinové a nepřeplňované naftové motory
VW 502.00 – lehkoběžné oleje pro benzínové motory požívané při náročnějších zatěžovacích podmínkách, určeno pro oleje třídy SAE 0W-xx, 5W-xx a 10W-xx
VW 503.00 – benzínové motory osobních vozidel s prodlouženými intervaly výměny oleje(30.000 km, 2 roky)
VW 503.01 – přeplňované benzínové motory osobních vozidel s prodlouženými intervaly výměny oleje (30.000 km, 2 roky), především určeno pro Audi TT a Audi S3
VW 505.00 – pro přeplňované i nepřeplňované naftové motory, vhodný pro celoroční používání
VW 505.01 – pro přeplňované, nepřeplňované i pro naftové motory se systémem PD (čerpadlo-tryska)
VW 506.00 – pro naftové motory s velmi dlouho dobou výměnného intervalu (30.000, 2 roky)
VW 506.01 – pro naftové motory se systémem PD (čerpadlo-tryska), které využívají prodloužený výměnný intervalem (30.000, 2 roky)
VW 504.00 – určeny pro lehkoběžné benzínové motory, mají za úkol omezení popela sulfátu a podporují prodloužený interval výměny, lze jimi také nahradit oleje těchto norem: VW 501.01, VW 502.00, VW 503.00 a VW 503.01.
VW 507.00 – určeny pro lehkoběžné naftové motory, mají za úkol omezení popela sulfátu a podporují prodloužený interval výměny oleje, lze jimi také nahradit oleje těchto norem: VW 506.00 a VW 506.01, u pevného intervalu výměny s nimi lze nahradit normy: VW 500.00, VW 505.00 a VW 505.01
VW 500.00 – lehkoběžné oleje pro benzínové a nepřeplňované naftové motory, určeno jen pro oleje třídy SAE 5W-xx a 10W-xx.
VW 508.00 – 509.00 – Použití v nových modelech koncernu VW (Kodiaq, Audi A4 2016, Superb, atd.)
Normy Mercedes-Benz
MB 226.0 – sezónní oleje pro naftové nepřeplňované motory osobních i nákladních vozidel
MB 226.1 – celoroční motorové oleje pro naftové nepřeplňované motory osobních i nákladních automobilů
MB 227.0 – odpovídá normě ACEA E1-98, vhodné pro nepřeplňované naftové motory, interval výměny je 15 000 km
MB 227.1 – odpovídá normě ACEA E1-98, vhodné pro nepřeplňované naftové motory, interval výměny je 15 000 km
MB 228.0 – sezónní oleje pro naftové nepřeplňované motory osobních i nákladních vozidel
MB 228.1 – celoroční oleje pro nepřeplňované i přeplňované naftové motory, interval výměny je do 30 000 km
MB 228.2 – motorové oleje typu UHPD pro vysoce přeplňované naftové motory, mají prodloužené intervaly výměny u lehkých tříd do 45 000 km, zatímco v těžkých třídách (silniční tahače) je to až 160 000 km
MB 228.3 – zejména pro nákladní vozidla, díky jejich vlastnostem je omezen popel sulfátu, fosforu a síry
MB 228.5 – podobná oblast použití jako třída MB 228.3, zde jsou navíc zajištěny vyšší užitné vlastnosti, mají prodloužené intervaly výměny u lehkých tříd do 45 000 km, zatímco v těžkých třídách (silniční tahače) je to až 160 000 km
MB 228.51 – pro osobní automobily, odpovídají zhruba třídám ACEA A3/B4/C3-04
MB 229.1 – pro benzínové a naftové motory osobních vozidel, mají vyšší požadavky než třídy ACEA A2/B2 a A3/B3
MB 229.3 – motorové oleje pro osobní vozidla s prodlouženými intervaly výměny (30 000 km)
MB 229.31 – pro osobní automobily, třída odpovídá přibližně normám ACEA A3/B4/C3-04, omezují síru a fosfor
MB 229.5 – pouze pro motory osobních vozidel
MB 229.51 – pro osobní automobily s naftovými motory, které jsou vybavené filtrem pevných částic (DPF), pro benzínové motory s prodlouženými intervaly výměny, přibližně odpovídají normám ACEA A3/B4/C3-04, omezují tvorbu popela a splňují požadavky pro „Long life“
Normy BMW
BMW Spezialöl – určené pro benzínové nebo naftové motory vyráběné do roku 1998
BMW Longlife-98 – pro motory od roku výroby 1998
BMW Longlife-01 – pro motory vyráběné od září 2001
BMW Longlife-01 FE – pro specifické motory vyráběné od roku 2001
BMW Longlife-04 – určené jak pro benzínové, tak pro naftové motory s i bez filtru pevných částic (DPF), vyráběné od roku 2004
Normy Ford
Ford WSS M2C913-A – Motorového oleje pro benzínové a dieselové motory do data výroby 03/2002, SAE 5W-30. Tato specifikace splňuje ILSAC GF-2, ACEA A1-98 a B1-98 a další požadavky na Ford
Ford WSS M2C913-B – Ford M2C913-B specifikace je vydána v Evropě pro původní náplně motorových olejů používaných pro mazání zážehových benzínových motorů a vznětových naftových motorů. HTHS 2,9-3,5 mPa.s, SAE 5W-30. Olej musí splňovat všechny požadavky ILSAC GF-2 a GF-3 specifikací, ACEA A1 a B1-98-98 specifikace a dalších požadavků Ford
Ford WSS M2C913-C – Plně zpětně kompatibilní a je doporučeno pro všechny aplikace, které v současné době vyžadují specifikace Ford M2C913-A a Ford M2C913-B. Odpovídá ACEA A5/B5, ILSAC GF-4. Nový motorový olej poskytující další různé výhody pro zákazníka jako je snížení spotřeby pohonných hmot, ekologie provozu a vysokou odolnost vůči bionaftovým palivům
Ford WSS M2C917-A – Viskozita SAE 5W40 Motorový olej pro vznětové motory s čerpadly vstřikovačů. (PD)
Ford WSS M2C934-A – Motorové oleje se sníženou HTHS a Low SAPS, pro vozidla vybavená filtrem pevných částic (DPF). Odpovídá ACEA A5/B5 a ACEA C1 specifikaci
Ford WSS M2C934-B – Je nejnovější motorový olej Low SAPS (sulfátový popel ,fosfor,síra), splňuje ACEA A1/B1, ACEA A5/B5, ACEA C1 specifikace. Viskozitní třída SAE 5W-30, HTHS = 2,9 mPa.s . Vhodný pro motory s (DPF)
Ford WSS M2C937-A – Olej normální HTHS s vysokou stabilitou viskozity střední obsah SAPS, vhodný pro (DPF) a všechny typy paliv. Odpovídá API SM/CF, ILSAC GF-4, ACEA A3-04/B4-04/C3-04. Motorový olej pro nový Focus RS viskozitní třída SAE 0W-40
Ford WSS-M2C920-A – Motorový olej pro benzinové a dieselové motory, viskozitní třída SAE 0W-30, odpovídá ACEA A5/B5, ILSAC GF-2
Ford WSS-M2C921-A – Motorový olej pro dieselové motory, viskozitní třída SAE 10W-30, odpovídá API CH-4 a ACEA E5
Ford WSS-M2C925-A – Motorový olej pouze pro benzinové motory, viskozitní třída SAE 5W-20, odpovídá ACEA A1/B1, ILSAC GF-3
Normy Fiat
Fiat 9.5553–5G1 – oleje řady „Fuel economy“ se sníženou viskozitou pro benzínové motory, interval výměny 2 roky
Fiat9.55535–G2 – vysoce výkonné oleje pro benzínové motory, interval výměny 1 rok
Fiat 9.55535–h1 – vysoce výkonné oleje pro benzínové motory, interval výměny 1 rok
Fiat9.55535–h2 – vysoce výkonné oleje pro benzínové motory, interval výměny 1 rok
Fiat 9.55535–D2 – vysoce výkonné oleje pro benzínové motory, interval výměny 1 rok
Fiat 9.55535–M2 – pro benzínové a naftové motory
Fiat 9.55535–N2 – pro benzínové a naftové motory včetně vysoce přeplňovaných turbomotorů
Fiat 9.55535–Z2 – vysoce výkonný olej pro benzínové a naftové motory, taktéž použitelný u speciálních turbomotorů
Fiat 9.55535–S1 – motorové oleje řady „Fuel economy“ se sníženou viskozitou určené pro naftové motory vybavené systémem DPF a také pro benzínové motory, interval výměny je 2 roky, přibližně odpovídá normě ACEA C1/C2
Normy Renault
RN 0700 – určený pro benzínové motory, odpovídá normě ACEA A3/ B4 (resp. A5/B5)
RN 0710 – určený pro naftové motory bez systému „DPF“. Viskozitní třída SAE 5W-40, odpovídá normě ACEA A3/B4
RN 0720 – určený pro naftové motory se systémem DPF, viskozitní třídy SAE 0/5W–30/40, odpovídá normě ACEA C4
Normy Opel
GM-LL-A-025 (B0402095) – určené pro benzínové motory u osobních automobilů, snižuje spotřebu paliva
GM-LL-B-025 (B0402098) – určené pro naftové motory u osobních automobilů, snižuje spotřebu paliva
GM DEXOS 2 – určené pro benzínové a naftové motory s/bez systému DPF, lze nahradit předešlé normy GM-LL-A-025 a GM-LL-B-025
Normy MAN
MAN 271 – přibližně srovnatelná s ACEA E2
MAN M3275 – přibližně srovnatelná s ACEA E3
MAN M3277 – přibližně srovnatelná s ACEA E4 a MB 228.5
MAN M3477 – přibližně srovnatelná s ACEA E6 a MB 228.51
Potřebujete poradit?
Volejte720 986 918
© 2024 TruckAlliance s.r.o. - Barákova 575, 506 01 Jičín - Nové Město - tel.: +420 720 986 918, e-mail: chytrydopravce@truck-alliance.cz
Shop máme od wpj.cz |Nastavení cookies