Kontaktujte nás

Načíst

POTŘEBUJETE PORADIT?

Provozní kapaliny:

·         Kapaliny do ostřikovačů

·         Kapaliny do chladičů

·         Brzdové kapaliny

·         Adblue


Kapaliny do ostřikovačů

Kapalina v ostřikovačích se běžně používá k ostřikování a čištění čelního skla. Základní rozdělení kapalin do ostřikovačů je na letní a zimní. Jejich rozdělení má hned několik důvodů.

Letní kapalina do ostřikovačů

Kapalina nemusí odolávat nízkým teplotám, nezamrzá, má proto lehce jiné složení. Bývá dobrou praxí, že obsahuje látky, které napomáhají rozpouštět a odstraňovat nečistoty a mastnotu. Kromě klasických letních kapalin do ostřikovačů, jsou dnes už k dispozici i kapaliny s nano částicemi, které snižují přilnavost vody a nečistot. A dlouhodobým používáním vytváří efekt tekutých stěračů.

Zimní kapalina do ostřikovačů

Zimní kapalina bývá nemrznoucí díky přísadám, které snižují bod tuhnutí. Nemrznoucí kapaliny se většinou prodávají s teplotním indexem, který určuje, do kolika stupňů kapalina nezamrzá. Přesto doporučujeme hodnotu vždy spíše nadsadit. Pokud předpokládáte, že zima nepřesáhne -20 °C, zakupte -30 °C. Finanční rozdíl nebývá velký a je tak možné předejít nepříjemným zimním překvapením v nevhodnou dobu.


Kapaliny do chladičů

Chladící kapalina je kapalina v samostatném okruhu motoru, která má za úkol odvádět nadbytečné teplo vytvořené ve válcích při práci motoru. Chladicí okruh bývá konstrukčně řešen tak, že slouží i k vytápění kabiny vozu. Mimo chlazení motoru má chladicí kapalina i další vlastnosti. Zabraňujě jednak přehřátí motoru, ale v zimě brání zamrznutí chladícího okruhu, zajišťuje antikorozní ochranu uvnitř okruhu, brání tvorbě úsad.

Chladicí kapalina je tvořena obvykle 92 % monoetylenglykolem, ten brání zamrzání, zvyšuje bod varu a maže vodní pumpu, zbytek tvoří voda a aditiva.

Chladicí kapalinu je možné zakoupit jako koncentrát, určený k ředění destilovanou vodou, nebo jako již naředěnou kapalinu s vyznačeným bodem tuhnutí (např -30 °C, -40 °C). Samotný koncentrát chladicí kapaliny (glykol) tuhne až při teplotě -15 °C, nicméně s přibývající vodou se snižuje bod tuhnutí. Při poměru okolo 40-50 % vody v koncentrátu se sníží bod tuhnutí kapaliny až na -40 °C.

Při výběru chladicí kapaliny není bod tuhnutí jediný důležitý parametr. Je také totiž důležité, aby kapalina nenarušovala ocelové, hliníkové ani gumové části chladicího systému. Pro systémy starších vozů se právě používá kapalina zelenomodré barvy, označovaná též normou VW TL 774C. Pro novější automobily, kde jsou motory celohliníkové, se používají kapaliny nejčastěji označované normou VW TL 774D (růžová), VW TL 774E (bezbarvá) a VW TL 774F (fialová). 

U kapalin typu VW TL 774C bývá lhůta pro výměnu 2-3 roky.

U kapaliny VW TL 774D/E/F je udávana životnost cca 5 let.

Kapalinu vždy vybírejte dle doporučení výrobce vozu


Brzdové kapaliny

Brzdová kapalina je druh hydraulické kapaliny, používaná v brzdných a spojkových systémech vozidel. Účelem brzdové kapaliny je přenášet sílu prostřednictvím tlaku. Protože brzdová kapalina je téměř nestlačitelná, sešlápnutí brzdového pedálu působí přímo na brzdový sytém.

Měla by ale splňovat několik parametrů. Viskozitu, odpovídající konstrukci brzd, minimální změny viskozity v závislosti na teplotě, tepelnou a chemickou stabilitu, odolnost proti korozi a snášenlivost s pryžovými díly. Hlavním parametrem brzdových kapalin je jejich odolnost vůči tepelnému namáhání. Protože se při intenzivním brzdění brzdové komponenty extrémně zahřívají, je dle konstrukce požadována určitá hladina bodu varu:

kapaliny označené jako DOT3 mají bod varu cca 230 °C

kapaliny označené jako DOT4 mají bod varu 260 °C 

kapaliny označené jako DOT5.1 mají bod varu 270 °C

Kapaliny DOT3/4/5.1 jsou vyráběny na bázi etylenglykolu

Kapaliny DOT5 jsou vyráběny na silikonové bázi

Brzdová kapalina by se měla měnit každé dva roky a to z důvodu, že i tato kapalina degeneruje. Především tím, že absorbuje vzdušnou vlhkost a tím klesá bod varu brzdové kapaliny.

Mísit se mohou pouze kapaliny stejné specifikace

Kapalina DOT5 se nesmí zaměnit ani mísit s ostatními kapalinami!


Adblue

AdBlue je obchodní název pro močovinu, chemicky známou jako urea. Jedná se o roztok destilované vody a technické močoviny, jejíž podíl je 32,5 %. V užitkových vozech a autobusech se používá už řadu let, majitelé osobních aut o ní vedou diskuse od zavedení emisní normy Euro 6. Nově vyrobené vozy se vznětovým motorem, které této normě podléhají, by totiž za normálních okolností nesplnily stanovené emisní limity.

Úkolem této kapaliny je snížit množství škodlivých emisí dusíku ve výfukových plynech. Je součástí systému vstřikování SCR (Selective Catalytic Reduction), kdy je močovina vstříknuta před SCR katalyzátor. Tam dojde k chemické reakci, během níž se teplem uvolní amoniak. Ten reaguje s oxidy dusíku a přemění je na neškodný plynný dusík a vodní páru. Dále spaliny putují přes oxidačně-redukční katalyzátor, DPF filtr pevných částic a výfukem ven.

Nádrž na močovinu má objem cca 12 až 22 litrů a její spotřeba je zhruba 3 až 7 % spotřeby nafty – obojí samozřejmě v závislosti na typu vašeho auta. Běžně tak s jednou nádrží AdBlue ujedete asi 15 000 km.

Adblue se doplňuje do samostatné nádrže, která je umístěna buď vedle palivové nádrže pod modrým víčkem, nebo u starších modelů aut v zavazadlovém prostoru.

AdBlue při teplotách pod -11 °C zamrzá a při vysokých teplotách začíná její samovolný rozklad. Ve větší míře se z ní čpavek uvolňuje při teplotách nad 40 °C. Z těchto důvodů není vhodné s sebou v autě zásobu AdBlue vozit. Ideální teplota na skladování je při teplotách -5 °C až 20 °C.

Hladinu Adblue je nutné hlídat a pravidelně kapalinu doplňovat. Pokud dojde, auto už nemusí nastartovat!


Potřebujete poradit? 

Volejte720 986 918

Přihlášení

Zapomněli jste heslo? Pošleme Vám nové.
Jste tu poprvé? Vytvořte si nový účet.

Zavřít

Přihlaste se do našeho

věrnostního programu

Už prvním nákupem získejte trvale vyšší slevy až o 5%

Registrovat se